Släktträff i Skarstad

Det har vi varit på i helgen. 120 personer hade slutit upp, 120 personer som jag är släkt med! Fast de allra flesta har jag aldrig någonsin hört talas om och än mindre träffat...

Man får naturligtvis höra en hel del kul episoder under en sådan träff och en av dem var att vi samtliga på något sätt är släkt med släkt till Greta Garbo! Långsökt, eller hur? Men rätt kul!  Några av de till Amerikat utvandrade var också på plats.

Jag är rätt så intresserad av historia, även om det hamnat en hel del i skymundan de senaste åren, och måste säga att jag beundrar människor som orkar forska så mycket i släktens historia; vilket engagemang! För att inte tala om tidskrävande! Och då scrappar jag ändå och vi vet ju hur tidskrävande det är!

Nåväl, jag tror inte jag besöker fler släktträffar i framtiden; de äldsta går bort och övriga ättlingars band blir mer och mer avlägsna. Så, en kusinträff är nog mer min grej; det är nära band, det!











Någon av er som med?

Imorgon har vi en liten jubilar här hemma! Herregud, 5 år, vad hände? Min lille kille är ju stor! Och full av egen vilja och ett hett humör....hmmm...men ack, så go! Oftast!

På tal om femåringar, när somnar era på kvällarna? Jag försöker få J i säng senast 20, men han har börjat bli lite Alfons-aktig när han väl hamnat i säng och somnar sällan före 21. Ni vet, Alfons Åberg, som måste dricka vatten, gå och kissa, borsta tänderna fast det redan är gjort osv...dock, han ligger i sängen och vilar åtminstone. Utanför fönstret ser (och hör!) jag barn som är ute till 21.30; när somnar de? Jag tycker det är alldeles för sent för en femåring, vad tycker ni?

Idag har mitt paket från England kommit, men jag får hämta det imorgon istället; ska bli kul att se vad det är  för material! Nu måste jag skicka iväg en crimson-beställning på studs! Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Cia

Hej

Nu är ju min tjej drygt 4 men har också 20 som läggningstid.

Men de senaste veckornaär hon liksom inte ens trött då utan klockan kryper närmare och närmare 21 och ibland mer.

Gissar på ljuset. Försöker iaff varva ner och läsa bok och inte låta henne vara uppe och springa...

Grattis till stora killen:-)

Postat av: Susanne

Så roligt med släktträff! Jag har haft en längtan att släktforska men aldrig tagit mig tiden.



Båda mina flickor,födda -03 och -98, lägger sig kl 20 på skol-och dagisdagar. Sedan släckdags vid 21 om de inte har somnat utan ligger och läser. På helger och lov har vi inga bestämda tider utan går efter hur trötta de verkar och vilka planer vi har för nästföljande dag.

2009-05-26 @ 09:26:42
Postat av: Josefin

Min snart 5-åring (ja jösses, VAD hände med tiden???) lägger sig vid 19.30-tiden, men somnar inte förrän en timme senare, ibland enochenhalv. Som du säger, det är lite Alfonsvarning på henne med, framförallt om hon inte är trött. När vi är lediga blir det lite senare, men oftast inte senare än åtta. Kan tänka mig att det blir ännnu senare på semestern...

2009-05-26 @ 11:10:16
Postat av: Marie

Min snart 5-åring vill inte sova på kvällarna heller... Han gör allt för att kämpa emot. Precis som Alfons och när jag inte köper det längre så ligger man och rullar i sängen. Just nu är det otäckt att sova i sin egen säng också, så ska han sova alls, så får det bli bredvid mamma eller pappa.

2009-05-26 @ 11:56:39
URL: http://www.sockergrynet.se
Postat av: cattis

Har ju tre killar födda -93, -02 och -05. 15 åringen...jaa du..han är iallafall hemma kl 21 om han är hos vänner. Där går gränsen nu på vardagarna. Sen vet jag inte när han somnar, vid 22-23 tiden kanske. Min 6-åring brukar få vara upp lite längre än lillebror, om han nu vill det. Är dom inte ute, så brukar dom kolla på bollibompa och vid 18.30-19 tiden är det dags att göra klar för natten med allt som hör till och sen bokläsning..kl 20 är det dags att släcka lampan. Helger är lite olika beroende på vad vi gör för något.

Sen är det ju olika för oss med. Alla mina barn har haft sina "alfons" perioder...tror minstingen är inne i ett sånt nu... ;)



Kram/Cattis

2009-05-26 @ 18:53:11
URL: http://kathis.blogg.se/
Postat av: TipsyTessie

Hej! Vilka fina bilder från släkträffen. Jättefint foto på dig och sötissonen :)

Min son är ju också 5år (i augusti) och han går också och lägger sig senast klockan åtta på vardagar. Ibland är han så trött efter dagis och då kan han somna tidigare i soffan eller så om han tittar på Bolibompa. Är han ute brukar vi försöka att han ska komma in och varva ner vid sju-halv åtta. När han sedan lägger sig i sängen så brukar han lyssna lite på sagor på CD-spelaren när han ska sova typ Mamma Mu eller Pettson och Findus. Det brukar han somna gott till.

2009-05-27 @ 00:15:27
URL: http://tispsytessie.blogspot.com/
Postat av: Skumpis

Min snart fyraåring och jag går in och läser bok klockan åtta. Det tar högst en halvtimma innan han sover. Prick 6 kommer han sen och väcker oss. Alldeles för lite sömn för en fyraåring tycker jag. Men jag är glad att han ÄNTLIGEN somnar i sin säng och inte under barnvagnspromenader vilket vi ägnade oss åt i 1,5 år :-o



Grattis till Joel på femårsdagen!!!

2009-05-30 @ 22:47:06
Postat av: HannaP

Hej! Du gör så mycket fint, får massor av inspiration härinne. Måste fråga, vad gör du med dina foton för att få en sån fin softad look? Är det nåt makro eller vad det heter?

Har förresten också en femåring och jag försöker också satsa på säng vid 20, då är hon oftast trött men hon kan också utan problem vara uppe längre om hon får!

2009-06-02 @ 10:26:19
URL: http://www.hannapblogg.blogspot.com
Postat av: MissGoldie

Hej!

Jag älskar dina vackra foton! Så färgglada och skarpa! Måste fråga en sak, använder du nåt PS-filter för att softa till huden eller är ni alla så där vackra i hyn? :-) Jag skulle behöva fixa till min hy lite i PS också, men jag får inte riktigt till det, så jag vore tacksam för tips!

2009-06-29 @ 13:56:45
URL: http://missgoldies.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback