Ok, big problem; HUGE problem!

Eller, ja, ganska stort i alla fall...sitter och leker med Photoshop, overlays, ramar och sånt kul och undrar nu om det finns ngt sätt att slippa se den vita kanten av fotot, som sticker ut utanför bilden? Förstår att det inte syns om man har vit bakgrund på bloggen, men om man nu har en färgad? Går det att spara bilden, så att bara det som är innanför ramen syns? För så här är det ju inte snyggt...
 

Edit: enklast att byta till vit bakgrund, så det fick det bli! Tack för tips!


Kommentarer
Postat av: Marie

Om du jobbar mot samma bakgrund som du har här i bloggen? Så att bakgrunden får den här gula färgen... då syns det inte...

Postat av: Gunilla|uniquelyme

När du sparar i jpeg går det inte att ha genomskinlig bakgrund, utan då får du precis som Marie sa jobba mot samma bakgrundsfärg som bloggen har. Gif klarar transparens, png kanske också, men gif funkar inte så bra för foton och png är inte lika vedertaget som jpeg.

2009-06-03 @ 22:25:53
URL: http://www.uniquelyme.se
Postat av: Annika

Ok, tjejer, tack för svar! Jag byter nog till vit bakgrund; det verkar enklast så...

Annika

2009-06-04 @ 19:44:30
Postat av: maybemej

Halloj.. jag har kört gif på endel färgfoton... ibland har det funkat.. man tappar lite färginfo dock.. PNG filer har blivit mkt skumma när jag har laddat upp dem i flickr tillex.. men som Marie sa så kan du alltid ändra bakgrundslagret till den färgen du vill ha.. om du har en gul bakgrund i din blogg tex. Det är superlätt.. ha bara bloggen uppe då du har psp uppe och ta en pimpett och hämta färgen från din blogg tillex.. men då blir den ju gul om du har den i flickr istället.. ja det är knepigt.. vit bakgrund håller ju alltid i längden.. du kan ju alltid göra ytterramen i ngn annan färg.. som många andra bloggare gör.. du kan tillockmed ha en bild som ram till din inläggsspalt om du förstår vad jag menar.. fast det vet du ju säkert.



Tack för tipset om actionen.. jag har lyckats hitta vem som har gjort den nu... kollade bara på egenskaper på filen så stod det var jag hade laddat hem den ifrån.. Har lagt ut tips om det på min blogg nu om du vill ha den.. sen har jag en massa gamla gratisställen till där man kan ladda hem saker.. det är bara att kolla under taggen Freebies som ligger i en sidospalt som jag har..



kram kram

2009-06-09 @ 23:13:22
URL: http://www.maybemej.blogspot.com
Postat av: LottaM

Hej hej, Ville bara kolla in och önska en riktigt glad sommar. såg att du är på Nä humör så det passar väl bra med lite Ja det är sommar :-)



Om du går in och kollar i PS-bloggen (visst gick vi kursen samtidigt i maj/juni förra året)så har jag för mig att Mikaela nyligen lagt in en förklaring om hur du gör med trollspöet i PS för att få bort kanten.



Härligt foto på lillkillen.



kram lotta

2009-06-11 @ 12:18:29
URL: http://lottamaun.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback